dinsdag 15 maart 2011

Van de projectleider: Onderwijs enige redmiddel tegen kinderarbeid

Het bovenstaande was de kop van een artikel in het ND van 23 februari jl. Ik ben het geheel eens met de schrijver van dit artikel, maar belangrijker vind ik dat groeperingen, zoals b.v. de zigeuners van Munkacs, zelf zien dat het een must is. Dat goed onderwijs kansen biedt om uit het sociaal isolement te komen.
Tijdens de gesprekken in de afgelopen maanden werd het puntje onderwijs van verschillende kanten belicht. Het blijkt echter dat slechts een heel klein percentage van de kinderen van het kamp uiteindelijk doorstromen naar goed basisonderwijs. Zij volgen dit onderwijs op een Hongaarse school in het centrum van Mukachevo, in klassen samen met kinderen uit de stad.
Aan de rand van de stad is een school neergezet voor de zigeuners. Daar is het onderwijs slecht, komen maar weinig kinderen en ze leren er nog minder.
Op het kamp hebben we gesproken over het volgen van onderwijs en wat dat betekent voor de toekomst. Enkele van onze directe gesprekspartners hebben momenteel goede ervaring met de hiervoor genoemde Hongaarse school.
Wat zij echter belangrijk vinden is dat kinderen goed voorbereid worden voordat zij integreren in het basisonderwijs in de stad. Zij vroegen dus concreet of het niet mogelijk was om te onderzoeken of zeg maar een jaar voordat het basisonderwijs begint kinderen op een schooltje op het kamp normen en waarden bijgebracht konden worden. Dat zij leren zich te wassen en leren spelen.
Het mooie is dat deze vraag uit betrokken ouders zelf komt. Ik heb dan ook een groepje mensen gevraagd om in de maanden dat ik er niet zou zijn hierover goed na te denken en een plan voorbereiden, waarover we dan begin mei samen verder kunnen doorspreken.
Volgende week heb ik met tweede kamer lid mw. Esmé Wiegman een gesprek en dan zal ik haar dit soort zaken zeker onder de aandacht brengen.
Haar reactie zal ik zeker laten weten.
Hartelijke groet,

Berend
PS geef gerust reactie. Kan ook via mijn mailadres

Geen opmerkingen:

Een reactie posten