vrijdag 7 december 2012

Van de projectleider: Oplevering Toilettenproject

Vooraf moet ik even zeggen dat het om onduidelijke redenen momenteel niet lukt om foto's aan mijn weblog toe te voegen. Zodra dit wellukt zal ik dit alsnog doen.

In de laatste week van november heb ik weer een van mijn bliksembezoeken aan de Oekraïne gebracht. 
Ik kan vertellen dat de reis voorspoedig is verlopen. Heenweg prima weer. De 2 dagen daar erg veel regen en ook op de terugweg richting Budapest. Maar precies voor de winter in begon te vallen kon ik deze reis uitvoeren en het is toch wel fijn dat je geen last hebt van de winterse ongemakken op de weg.

De belangrijkste doelstelling van dit bezoek was de oplevering van het Toilettenproject.
De mannen, Ferry en Geza, hadden keihard gewerkt om alles op tijd klaar te krijgen. Ik zou dan getuige zijn van het plaatsen van het laatste toilet.

In het begin van het project was afgesproken dat degene die een toilet kregen zelf het gat moesten graven. Dat is in de meeste gevallen ook gebeurt. Soms was het gat lang niet diep genoeg, maar er waren ook gaten waar je rechtop in kon staan. Ferry en Geza maakten de toiletten en voorzagen ze van een beschermende laag.

Daarna moesten de ontvangers zelf het toilet op komen halen. Ze moesten zelf voor vervoer zorgen. Het was beslist heel goed om dat bij de kampbewoners zelf neer te leggen. Het was lang niet altijd makkelijk om een toilet op de juiste plaats te krijgen.

 Er kwamen altijd karren, soms met paarden er voor, aan te pas.
 

Er zijn veel foto's gemaakt van trotse bezitters van een toilethuisje. Ook zijn er een vijftal stenen toilethuisjes gebouwd. Dan kregen de mensen de bouwmaterialen, maar moesten zelf het bouwwerkje opmetselen.
Er staan nu 100 toiletten op het kamp, gewoon fantastisch is dat. Ik kan zeggen dat er veel vraag naar toiletten is. We zouden er zo nog 100 kunnen plaatsen. Zelf van buiten het kamp kwamen er vragen om een toilethuisje.



Eén keer is het gebeurd dat iemand zijn toilethuisje, die hij had gekregen, door wilde verkopen.
Ook is het gebeurd dat afgesproken was dat een paar gezinnen van één toilethuisje gebruik zouden maken. De volgende dag nadat het huisje was geplaatst, kwam één van die gezinnen vertellen dat ze een gat naast het al geplaatste huisje hadden gegraven en nu dus hun eigen toilet wilden. Dat feest ging echter niet door.



Het 100ste of goed geteld nr. 102 werd met paard en wagen achter op het kamp gebracht. 









 


Het was 's middags 3 uur, maar het werd al donker. We konden gelukkig nog wel wat foto's maken.





Daarna hebben we boven het badhuis het project officieel afgesloten en werden er veel waarderende woorden uitgesproken naar de mensen die dit project mogelijk hebben gemaakt.

Maar wat heel mooi was dat één van de projectdoelstellingen ook echt verwezenlijkt was. Namelijk dat kampbewoners zelf de toilethuisjes moesten maken. Dat heeft best veel voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk wel gelukt. En het mooie is dat die 2 jonge mannen apetrots zijn op hetgeen ze hebben gedaan. Ze hebben veel geleerd en hebben mede kampbewoners kunnen helpen en bovendien verdienden ze er hun brood mee.

Terugziend geeft dit project mij een heel goed gevoel en ben ik dankbaar dat we iets aan de verbetering van de levensomstandigheden van de Roma zigeuners van Munkacs hebben kunnen doen.

In de volgende weblog zal ik iets schrijven over een aantal gesprekken die ik heb gevoerd met kampbewoners.

Met vriendelijke groet,

Berend

PS geef gerust reactie. Kan ook via mijn mailadres


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten