zaterdag 6 oktober 2012

Van de projectleider: de medische post


In het algemene plan voor de verbetering van de leefomstandigheden van de Roma-zigeuners in Munkacs was opgenomen dat als vervolgproject een medische post zou worden gestart.

Inmiddels ben ik al begonnen met de voorbereidingen hiervoor.

Begin dit jaar kregen we van het Rode Kruis Groningen en het UMCG materialen waar we zeker een medische post mee kunnen inrichten.

Die materialen zijn inmiddels al overgebracht naar de Oekraïne en opgeslagen in de loods achter het badhuis. Tot mijn schrik bleek van de zomer dat juist de behandeltafel er niet was. Gelukkig is die na speurwerk van Arlien van der Laan weer boven water gekomen. Hij stond nog in een loods in Beregovo.

Er waren ook een aantal brancards en brandwondenmiddelen en spalken en dergelijke meegegeven, die direct in een ziekenhuis gebruikt konden worden. Ik kan vertellen dat ze er erg blij mee waren en de doktor die er bij was ging meteen zijn collega’s er bij halen om te lieten zien hoe mooi en waardevol hij de gekregen spullen vond.

 
Uit de gesprekken die we op het kamp hebben gevoerd blijkt het badhuis het meest geschikt als plaats voor een medische post.
 
 
 
Het is nu de bedoeling dat er een extra ingang komt en dat de voorste doucheruimte wordt omgebouwd tot medische post.

 
Een grove begroting hiervoor is inmiddels opgesteld en bij het bestuur van de Stichting Munkacs ingediend.

Ondertussen zijn we bezig een projectplan te schrijven. De doelstelling is dat met dit project wordt begonnen na afronding van het Toilettenproject. Mijn verwachting is dan ook dat in het voorjaar 2013 er echt gestart kan worden. Uiteraard pas na goedkeuring door het bestuur.

De volgende keer zal ik nog iets schrijven over een alternatieve manier van reizen.

Hartelijke groet,

 

Berend

PS geef gerust reactie. Kan ook via mijn mailadres





Geen opmerkingen:

Een reactie posten