zaterdag 15 november 2014

Van de projectleider; het kachelproject en komende reis naar Munkacs

Beste lezer,
 
Het is al weer enige tijd geleden dat ik een laatste blog heb geplaatst. Nu ben ik meestal het vaardigst in het schrijven rondom momenten dat ik naar de Oekraïne ga of net terug ben.
En over 2 weken is het weer zover. Op 28 november hoop ik samen met de voorzitter van de Stichting Munkacs, Harry van der Laan, even een paar dagen naar onze vrienden op het zigeunerkamp Munkacs te gaan.
 
We zullen daar naast het aanhalen van onze banden en elkaar weer ontmoeten best wel weer druk zijn. Van alle ervaringen en belevenissen zal ik zeker een aantal blogs kunnen vullen.
 
Wat ik nu in ieder geval wil laten weten is dat het kachelproject zachtjes aan echt gaat beginnen.
De mannen, Feri en Geza, zijn goed bezig. Nadat ze kort voor de zomer de eerste lessen in het lassen hebben gekregen, lagen de vorderingen eerst stil. In de zomer zijn ze altijd erg druk met de zomerbijbelkampen voor de kinderen. Daarna begon op het kamp de bouw van een nieuwe kerk. Ik ben reuze benieuwd hoe de vorderingen zijn. Feri en Geza hebben vooral het ijzerwerk ter handen genomen zodat ze steeds meer vertrouwen kregen met het materiaal waar ze mee moesten werken.
Inmiddels hebben ze een eerste prototype van een kachel opgeleverd. Zie de foto's. Zoals gewoonlijk is Ruslan een strenge leermeester en keurde hij het product af. Maar het is te verwachten dat binnenkort een eerste kachel ergens op het kamp in een hutje geplaatst kan worden.
Met de bouw van de 100 toiletten was van tevoren al zo'n beetje bekend wie  allemaal in aanmerking kwam voor een toilet. Met de kachels doen we dat niet. We gaan geen druk op Feri en Geza leggen en iedere keer als er eentje klaar is, zal Ruslan wel zeggen waar die dan geplaatst moet worden.
 
Verder kan ik nog vertellen, dat ik inmiddels begonnen ben met de voorbereiding voor een nieuw project. Het bestuur van de Stichting heeft al groen licht gegeven.  Komende week heb ik voor dit project een gesprek bij een bedrijf in Gouda. Als je wilt weten wat dat project gaat inhouden zal je nog even moeten wachten tot volgende week.
Uw projectleider,
 
Berend van Duijvenvoorde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten